onsdag 14 augusti 2013

Bandol

Ett vintips så här i det ruskiga vädret är nästan mer ett måste än ett "tja kanske".
 När det blåser kuling och regnet kommer ifrån alla håll så kan man gott unna sig ett bra vin ifrån detta lilla område. Bandol ligger till öster om Marseille. De flesta vingårdarna i området ligger i söderläge och skyddar hyggligt mot nordanvinden och med soltimmar på 3000/år är det dubbelt så mycket som vinrankans minimum.

Röda ifrån Bandol innehåller mellan 50-95% av den ganska krävande Mourvedré. Resten är antingen cinsault/grenache.
Allt skördas för hand och inga maskiner är tillåtna. Vinerna ligger minst 18 månader på ekfat.
Nog nördat, hur smakar vinet!

En god vän sa om Bandol: "AAa, kött på flaska" lite så hårt och tungt kanske inte jag skulle kunna säga men inte långt ifrån.
Djup mycket tät doft av örter, timjan stall bonde tja ni fattar
Smaken är fyllig, spänstig och hos de unga vinerna så är taninerna väldigt krävande och motsträviga.
Alkohol mellan 14-15%.
Mat till detta vin är klart bäst. Grytor,vilt kryddigt, lamm fet potatis eller som jag kört fet pastagratäng.
Hårda starka ostar så klart.
I stora lag bör man lägga undan dessa flaskor en 5-8,9 år innan man korkar upp (vissa i decennier) men hur många tänker eller för den delen har plats och ork som jag eller vissa andra med smak för vin? Det finns dock på SB vissa viner som redan är lite äldre och drickbara. Trots att de kan ligga långt längre så klart.

Mest pang för pengarna får du i La bastide blanche 139kr. lättast att få tag med då det är i ordinarie sortiment. Jag har fortfarande 2001 kvar i min källare som är fortfarande i fin vigör så framtiden finns med.
Annars har jag som favorit på sb Moulin des costes och deras "Rouge bunan" 199kr och deras toppvin "Charriage bunan" 475kr. Båda finns i årgång 2006,2005,2007 senast jag kollade. Fortfarande ungt men ni kan få en fin inblick om i varför jag älskar vin ifrån detta område

Topp.


Just det! det är ju tävling till helgen och i morgon står det 10km pace efter cykel i 3.35/km på schemat så det är väl bara att knoppa in då klockan är 22.05 och då får man gå och lägga sig utan att skämmas för att det är för tidigt// M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar